
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 132 – 23/11/2010 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 
TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 
TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 2 

Tanzania: Zanzibar Women Get Radio Sets................................................................ 3 
Tanzania/Eastern Africa : Catholic radio journalists denounce government interference... 3 
Uganda: Re-opened Uganda radio to resume full programming .................................... 3 
DRC: Western provincial governor said storms FM radio over phone-in show ................. 4 
Kenyan radio presenter accused of stigmatizing HIV positive people ............................. 4 
Mauritania: Mauritanian radio sacks four newsreaders amid strike row - agency............. 5 
Sudan: Sudan closes Darfur radio, arrests 13 ............................................................ 5 
Nigeria: Nigeria's community radio to "strengthen broadcast pluralism" ........................ 5 
Sudan: Radio Clampdown Criticized .......................................................................... 6 
Somalia: Radio Journalist Wounded in Shooting ......................................................... 6 
Sudan: Sudan temporarily blocks website of UN‟s Miraya FM ....................................... 7 
Uganda: Radio Simba journalist goes missing ............................................................ 7 
Zimbabwe: New broadcasting licences not coming soon .............................................. 7 
Somalia: Ignoring death threats, Somali broadcaster lets the music play ...................... 8 
Africa: Protection of journalists makes agenda of leading human rights forum ............... 8 
Somalia: Somali Islamists shut town two radio stations in central region ....................... 9 
World: AMARC10 Conference Sets High Objectives for Community Radio Movement ....... 9 
Guinea: Guinean private broadcast media unhappy with threats, intimidation of members

........................................................................................................................... 10 
World/Africa: Broadcasters back African content exchange ......................................... 10 
Mozambique: A New Beginning for TWR Mozambique................................................. 10 
Ivory Coast: RSF resumes monitoring Ivorian media ahead of presidential vote ............ 11 
Sudan: Emmanuel Radio located in Torit rendered Off Air........................................... 11 
 

Nouvelles en français 

Tanzanie/Afrique de l‟Est : Les radios catholiques pour la paix: un séminaire à Arusha .. 12 
RDC : Formation des radios partenaires de la Fondation Hirondelle à Mbankana ............ 12 
Burundi : La RPA dans le collimateur des autorités .................................................... 13 
RDC: Bandundu, libération provisoire d‟un journaliste après 24 jours de détention ........ 13 
RDC: Incendie à la radio télévision diocésaine de Boma ............................................. 14 
RDC: La Radio Nepoko du diocèse de Wamba frappée par la foudre ............................. 14 
Cameroun: Les radios communautaires en attente de statut ....................................... 14 
Tanzanie/Afrique de l‟Est : Les journalistes des radios catholiques condamnent l'ingérence 
des gouvernements dans leur travail ....................................................................... 15 
Afrique: Les radios internationales en Afrique ........................................................... 15 
Burundi: 4° attaque de bandits armés chez le domicile du représentant légal de la Radio 
Rema FM .............................................................................................................. 15 
Burundi: Prix Laurent Ndayuhurume lancé par la Radio Publique Africaine (RPA) ........... 16 



TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

RDC/Bandundu : La Radio Bandundu FM émet de nouveau après 48 jours de fermeture 
arbitraire .............................................................................................................. 16 
Guinée: L'audiovisuel privé condamne les intimidations et la violence contre les 
journalistes .......................................................................................................... 16 
Congo: Offre d'emploi - Responsable de la communication et responsable radio "Radio 

MUCODEC" ........................................................................................................... 17 
Côte d'Ivoire: Lancement du monitoring des médias pendant la campagne du second tour 
de l‟élection .......................................................................................................... 17 

 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 01/11/2010 to 23/11/2010) 

 

Africa: Protection of journalists makes agenda of leading human rights forum ............... 8 
Afrique: Les radios internationales en Afrique ........................................................... 15 
Burundi : La RPA dans le collimateur des autorités .................................................... 13 
Burundi: 4° attaque de bandits armés chez le domicile du représentant légal de la Radio 

Rema FM .............................................................................................................. 15 
Burundi: Prix Laurent Ndayuhurume lancé par la Radio Publique Africaine (RPA) ........... 16 
Cameroun: Les radios communautaires en attente de statut ....................................... 14 
Congo: Offre d'emploi - Responsable de la communication et responsable radio "Radio 

MUCODEC" ........................................................................................................... 17 
Côte d'Ivoire: Lancement du monitoring des médias pendant la campagne du second tour 
de l‟élection .......................................................................................................... 17 
DRC: Western provincial governor said storms FM radio over phone-in show ................. 4 
Guinea: Guinean private broadcast media unhappy with threats, intimidation of members
........................................................................................................................... 10 
Guinée: L'audiovisuel privé condamne les intimidations et la violence contre les 

journalistes .......................................................................................................... 16 
Ivory Coast: RSF resumes monitoring Ivorian media ahead of presidential vote ............ 11 
Kenyan radio presenter accused of stigmatizing HIV positive people ............................. 4 
Mauritania: Mauritanian radio sacks four newsreaders amid strike row - agency............. 5 
Mozambique: A New Beginning for TWR Mozambique................................................. 10 
Nigeria: Nigeria's community radio to "strengthen broadcast pluralism" ........................ 5 
RDC : Formation des radios partenaires de la Fondation Hirondelle à Mbankana ............ 12 
RDC/Bandundu : La Radio Bandundu FM émet de nouveau après 48 jours de fermeture 
arbitraire .............................................................................................................. 16 
RDC: Bandundu, libération provisoire d‟un journaliste après 24 jours de détention ........ 13 
RDC: Incendie à la radio télévision diocésaine de Boma ............................................. 14 
RDC: La Radio Nepoko du diocèse de Wamba frappée par la foudre ............................. 14 
Somalia: Ignoring death threats, Somali broadcaster lets the music play ...................... 8 
Somalia: Radio Journalist Wounded in Shooting ......................................................... 6 
Somalia: Somali Islamists shut town two radio stations in central region ....................... 9 
Sudan: Emmanuel Radio located in Torit rendered Off Air........................................... 11 
Sudan: Radio Clampdown Criticized .......................................................................... 6 
Sudan: Sudan closes Darfur radio, arrests 13 ............................................................ 5 
Sudan: Sudan temporarily blocks website of UN‟s Miraya FM ....................................... 7 
Tanzania/Eastern Africa : Catholic radio journalists denounce government interference... 3 
Tanzania: Zanzibar Women Get Radio Sets................................................................ 3 
Tanzanie/Afrique de l‟Est : Les journalistes des radios catholiques condamnent l'ingérence 
des gouvernements dans leur travail ....................................................................... 15 
Tanzanie/Afrique de l‟Est : Les radios catholiques pour la paix: un séminaire à Arusha .. 12 
Uganda: Radio Simba journalist goes missing ............................................................ 7 
Uganda: Re-opened Uganda radio to resume full programming .................................... 3 
World/Africa: Broadcasters back African content exchange ......................................... 10 
World: AMARC10 Conference Sets High Objectives for Community Radio Movement ....... 9 
Zimbabwe: New broadcasting licences not coming soon .............................................. 7 

 



TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

News (Les nouvelles en français suivent) 

NEWS   FROM :   2010-11-01   [EN]  

Tanzania: Zanzibar Women Get Radio Sets  

http://allafrica.com/stories/201010310024.html  
In efforts to tackle poor access to information, particularly elections news, different groups of 

women in Zanzibar have been provided with about four thousand radio sets. 
"We have been working in partnership with IMF to support the Women. The Empowerment 
Zanzibar (WEZA) programme aims at jacking up women's participation in the electoral process by 

giving them a voice, skills, and now radios," Ms Asha Abdi, the coordinator of Tanzania Media 
Women Association (TAMWA), informed a group of journalists who visited the women. 

She said that the aim of giving radios to women groups in some parts of Unguja and Pemba was to 
help them access correct information about elections including a programme about elections 
broadcast by Zenji- FM radio station every Thursday. 

Women groups from Ghana and Bambi on Unguja Island thanked TAMWA and other international 
organization for their support to women. 
"Despite delay to give us the radios and inconvenient time for the Zenji-FM programme, the radios 

are important, and will definitely help us listen to candidates' policies, promises, and the elections 
results," Ms Asha Bakar Khamis, told journalists. 

Ms Khamis informed journalists that lack of confidence among women, specifically the courage to 
speak in public hampers women's participation in the election process, "but there has been 
admirable changes following ongoing empowerment." 

Ms Tatu Mohammed Seif from the women groups also said that lack of money has also been the 
problem discouraging women to get involved in politics including vying for posts. 

"Many women are financially unable even to pay for nomination forms." 
Source: Tanzania Daily News, 30 Oct. 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-11-04   [EN]  

Tanzania/Eastern Africa : Catholic radio journalists denounce 

government interference  

http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=27714&lan=eng  

Catholic radio managers from Kenya, Uganda and Tanzania have decried increasing government 
harassment and interference despite constitutional guarantees on their freedom. This is what 

emerged from the conclusion of the workshop on the role of the Catholic radio station in building 
peace in eastern Africa, held in Arusha, Tanzania. The event was organized by the Association of 
Member Episcopal Conferences in Eastern Africa with the support of the US Catholic foundation, 

Raskob Foundation for Catholic Activities. “We endeavour to train our journalists on new 
technologies, peace journalism, and to improve professionalism in our radio stations,” they 
resolved in a communiqué at the end of the workshop. They highlighted the lack of professionalism 

and poor remuneration of journalists in many media houses, which has sometimes fuelled conflict 
and made some of them easy prey to manipulation by political forces. “We appeal to both our 

church and civil societies to support and inspire the spirit of dialogue, unity and love among our 
people and help safeguard the right of the public to free speech and expression which includes the 
freedom of the media,” the journalists said. At the end of the workshop, they also resolved to hold 

more workshops and meetings to build solidarity and networking among Catholic Radio stations 
within the member countries and in the region.  
Source: Agenzia Fides (Rome), 30 Oct. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-05   [EN]  

Uganda: Re-opened Uganda radio to resume full programming  

Buganda Kingdom-owned Central Broadcasting Services (CBS) radio will tomorrow (Monday) [1 
November] resume full programming since it was shut down 13 months ago. The station which was 

switched back on air on 23 October following a presidential directive, has been only playing music, 
reading announcements and news. 
Mr Kaaya Kavuma, the CBS managing director, said last Friday that although the market has 

become more competitive, the station will maintain its number one position. 
"Our people should expect the best because that is what we always work for," he said 
Buganda Kingdom has 51 per cent shares in the station. Individuals including former Kampala 

Mayor John Ssebaana, Mr Godfrey Kaaya Kavuma, Mr Jolly Lutaaya, Mr Dan and Joyce 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4219
http://allafrica.com/stories/201010310024.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4220
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4220
http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=27714&lan=eng
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4223


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

Ssebugwawo own the rest. Before its closure on 10 September 2009, CBS had the highest rating 
among Luganda audience in the central region. 

The station was accused by government of inciting the September 2009 riots that left over 27 
people dead and breaching minimum broadcasting standards. 

Source: Daily Monitor website (Kampala), 31 Oct. 2010; quoted by BBC Monitoring 1 Nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-05   [EN]  

DRC: Western provincial governor said storms FM radio over phone-in 

show  

The human rights group, Voice for the Voiceless [VSV], is worried about the consecutive arrests 
and death threats by Bandundu Governor Richard Ndambo, since 19 September, to Bienvenu 

Kapombo Wata, a journalist of Radio Bandundu FM, which broadcasts its programmes in the city of 
Bandundu in Bandundu Province. 

News reached the VSV that a manhunt was launched against the journalist on the instructions of 
the provincial authority, which reacted strongly against the opinions expressed by listeners during 
a phone-in programme called "La Decouverte" (the discovery). 

Richard Ndambo instructed Provincial Information Minister Hubert Thetika to go and cut short the 
broadcasting of the live phone-in programme of the radio and to confiscate the recorded cassette. 

The minister, accompanied by two provincial MPs and five policemen, barged into the studio of 
Radio Bandundu FM, where they ordered the technician, Mwe Fidel, to cut short the broadcasting of 
the programme, before dealing with journalist Bienvenu Kapombo, the programme's anchor. 

The policemen, who accompanied the provincial information minister, arrested the technician on 
the spot, while Bienvenu took advantage of the situation to run away. He has been accused of 
"tarnishing the honour and dignity of the provincial governor and of attempting to lead the 

population astray by stirring up public opinion against the provincial authority through his 
programme." 

Following the sudden interruption of the programme, residents stormed the studio where they 
learned about the arrest of the technician. They thought that the anchor had been taken to an 
unknown destination. There were many reactions among the residents, who took to the streets to 

request the release of the detained persons. 
It is important to note that during the programme, one of the guests named Freddy Kusueka spoke 
about a motion against the provincial governor in the provincial assembly, about which there were 

various commentaries in Bandundu City. This motion highlighted the poor management of the 
province, the multiple journeys of the provincial governor outside the province, the financial 

overspendings, etc... 
Finally, it is worth reminding that Bienvenu Kapombo is not the first journalist to be targeted by the 
governor. Prior to him, journalist Basile Bakumbale was threatened by the provincial authority for 

exposing the exorbitant expenses made by it during the budget of 2008-09. 
Source: Le Phare (Kinshasa), 26 Oct. 2010; quoted by BBC Monitoring 4 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-05   [EN]  

Kenyan radio presenter accused of stigmatizing HIV positive people  

An FM radio station presenter has been accused of discussing and exposing a person's HIV status 

on air. 
A civil rights body representing people living with HIV and AIDs wants the radio station 

investigated for the alleged offence as the presenter tried to bust a cheating spouse. 
Aids Law Projects claims the station infringed on the person's rights by airing the person's HIV 
status without seeking consent. It wants the Media Council Complaints Commission to investigate 

the complaint and make necessary recommendations to the attorney-general to institute criminal 
charges against the presenter and the station. 

The NGO also wants the Media Council [of Kenya] to issue appropriate directives against the 
presenter and the station for casual, reckless and negligent manner they treated the issue of a 
person's disclosure of HIV status. The complaint relates to 21 October broadcast in which an 

alleged cheating spouse was busted. 
Through Nchogu, Omwanza and Nyasimi Advocates, the NGO contends the disclosure infringed on 
the person's privacy according to the new constitution. 

''Even though the person alleged to be infected with HIV is not infected, this broadcast was in 
disregard to the right to privacy of the HIV and AIDs positive person and confidentiality and would 

portray such blatant disregard of human rights as unlawful and unacceptable, which in effect lead 
to stigmatization that comes with such disclosure,'' Ombati Omwanza said. 
The NGO cites the constitution and the HIV and AIDs Prevention and Control Act 2006, which 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4224
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4224
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4225


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

commenced on March 30, last year. If the person died, the status can be disclosed with the written 
consent of the person's partner of the executor. 

Source: The Standard (Nairobi), 3 Nov. 2010; quoted by BBC Monitoring 4 Nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-05   [EN]  

Mauritania: Mauritanian radio sacks four newsreaders amid strike row - 

agency  

Sources from within Mauritania's national radio have said that the radio's management had 

verbally informed four newsreaders of their dismissal, Mauritanian independent news agency Al-
Akhbar website reported on 3 November. 
Speaking on behalf of the group, Ibrahim Moustapha, a newsreader, said that the decision followed 

a letter by the group to protest against banning them from work as they warned the director-
general of a possible strike, Al-Akhbar reported. 

Moustapha said that journalists working at the radio lived in difficult conditions and that they had 
not received their wages since September. He went on to say that the decision to sack them was 
proof on the radio's "corruption, which the director wants to cover up", Al-Akhbar reported, quoting 

Moustapha.  
Source: Al-Akhbar website, in Arabic, 3 Nov. 2010; quoted by BBC Monitoring 4 Nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-05   [EN]  

Sudan: Sudan closes Darfur radio, arrests 13  

The Government of Sudan has closed down the office of Radio Dabanga and arrested 13 of the 

station's staff including human rights group that share the office. 
The Head of the Human Rights and Advocacy Network for Democracy, Abd al-Majid Salih, said that 

the raids took place at the weekend, and confiscated documents and computers of the station. 
However, the National Intelligence and Security Services said that they have no information about 
the arrests. 

Radio Dabanga which is registered in Holland is one of the few media outlets still reporting on 
Darfur conflict, but it is not licensed in Sudan. The Human Rights and Advocacy Network for 
Democracy has also no legal status in the country. 

Source: Miraya FM website (Juba), 2 Nov. 2010; quoted by BBC Monitoring 4 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-05   [EN]  

Nigeria: Nigeria's community radio to "strengthen broadcast pluralism"  

The Nigeria Community Radio Coalition (NCRC) has commended the breakthrough recorded 

recently on the development of community radio in the country. 
The Coalition recalls that at the AFRICAST Broadcasting Conference in Abuja on October 19, 2010, 
President Goodluck Jonathan announced the approval by the Federal Government of guidelines for 

community radio licensing and development in the country. 
The President also stated that the power to issue licences without further recourse to the 
Presidency, had been delegated to the National Broadcasting Commission (NBC), according to an 

NCRC statement. 
According to the Coordinator, NCRC Secretariat, Akin Akingbulu, the action, a major milestone of 

many years of advocacy, portends huge dividends for governance and development in Nigeria. 
"The emergence and operation of community radio will strengthen broadcast pluralism, give voice 
to large sections of the population, help to build citizens participation in democracy and address the 

country's development challenges in various sectors. 
"While applauding Mr. President for taking this historic and positive action, we remain committed to 

the cause of developing a plural and development - oriented broadcasting sector in Nigeria. 
"In the immediate period and beyond, we shall, among other things, cooperate with the regulatory 
body (NBC) and various communities across the country, to ensure the licensing and emergence of 

viable and professional community radio stations which are truly owned by communities and fully 
serve the cause of community and grassroots development", he said. 
The Nigeria Community Radio Coalition (NCRC) is based in Ikeja, Lagos. 

Source: This Day website (Lagos), 3 Nov. 2010; quoted by BBC Monitoring 5 Nov. 2010  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4226
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4226
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4227
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4228


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

ALERT   FROM :   2010-11-06   [EN]  

Sudan: Radio Clampdown Criticized  

http://allafrica.com/stories/201011050827.html  
A recent move by the Sudanese government to shut down Radio Dabanga, one of the few stations 
still reporting on the conflict in Darfur, comes at a critical point in Sudan's politics, human rights 

and media officials say, as the country prepares for a January referendum when the South could 
secede from the North. 

"The government appears to be targeting this group of people [media] for their important work on 
Darfur, not because they committed any crime," Rona Peligal, the Africa Director for Human Rights 
Watch (HRW), said. 

Sudanese authorities shut down Radio Dabanga - a Dutch registered media outlet - on 1 November 
on allegations that it had violated the country's airwaves. The station's contact person in Khartoum 
and several others were also arrested. 

Hildebrand Bijleveld, the director of Radio Dabanga, told IRIN: "The under-secretary of the ministry 
of information and communications said Radio Dabanga had not been registered in Sudan and had 

violated the airwaves of Sudan. But we were not broadcasting from inside Sudan so we do not 
know what the official charges can be. Since everybody has the right to have legal assistance we 
expect soon to hear what the charges will be." 

Bijleveld said the office space rented by the radio station and shared with the human rights 
organizations, All for Peace, and Human Rights and Advocacy Network for Democracy (HAND), had 

been closed. 
Ambroise Pierre, head of the Africa desk for Reporters Without Borders, said his organization was 
investigating the arrests, "but we are afraid the episode shows the determination of the Sudanese 

government to limit press freedom during this critical political time, when, so far, journalists' civil 
liberties are already hampered by the filling of questionnaires that would track them 
geographically, socially and politically and somehow indirectly plague their reporting for fear of 

repercussions". 
The arrests were made despite the Sudanese constitution providing for freedom of expression and 

of the press. 
On 7 July, the government announced an indefinite ban on the Arabic-language daily, al-Intibaha 
and two others, Elhurrah and Akhbar Alyoum, for two days. Six other publications were hit by 

censorship, according to Reporters Without Borders. 
Since the issuance of an arrest warrant by the International Criminal Court (ICC) for President 

Omar al-Bashir on 4 March 2009, little public information has been available about the conflict and 
human rights concerns in Darfur, according to HRW. 
"The combination of government control, daily censorship of independent media, and abuse and 

harassment of journalists by the [national intelligence services] is a severe barrier to freedom of 
expression and access to information in Sudan," HRW stated in 2009 report on the media climate in 
Sudan. 

[This report does not necessarily reflect the views of the United Nations] 
Source: UN Integrated Regional Information Networks (IRIN-Nairobi), 5 Nov. 2010; quoted and 

distributed by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-11-06   [EN]  

Somalia: Radio Journalist Wounded in Shooting  

http://allafrica.com/stories/201011031164.html  
The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) expresses grave concern over the continued 

violence and targeting of journalists after a radio journalist was shot and wounded in the Afgoi 
district of the lower Shabelle region. 
Five masked assailants with pistols attacked Hassan Mohamed Abikar, known as Hassan Matoor, on 

the night of 2 November 2010, while he was on his way home in the Afgoi district, an insurgent 
controlled area 30km southwest of the capital city. Abikar was shot four times in the chest and 

hands, and left unconscious, but luckily he was confirmed alive and was rushed to Dayniile 
Hospital, northwest of the capital, according to his family. 
Abikar, who is a freelance radio journalists based in Afgoi, worked with several radio stations in 

Mogadishu as a stringer. It is not yet clear why he was attacked and the insurgent group Hisbul 
Islam that controls the district did not comment on the reason behind the attack on the journalist. 
Source: International Freedom of Expression Exchange Clearing House (IFEX), press release, 3 

Nov. 2010; quoted and distriubvted by allAfrica.com  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4230
http://allafrica.com/stories/201011050827.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4231
http://allafrica.com/stories/201011031164.html


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

ALERT   FROM :   2010-11-14   [EN]  

Sudan: Sudan temporarily blocks website of UN’s Miraya FM  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/sudan-temporarily-blocks-website-of-uns-miraya-fm  
Access to the website of the UN-sponsored Miraya FM radio in Sudan was temporarily blocked for 
several hours on Wednesday by the country‟s National Telecommunication Corporation (NTC), 

Sudan Tribune has observed. Miraya FM is a joint enterprise between the UN Mission in Sudan and 
the Hirondelle Foundation, a Swiss non-government organization. It started broadcasting on FM 

frequencies on 30 June 2006 and it provides news services around-the-clock. 
The station broadcasts only in south Sudan as authorities in north Sudan refused to grant Miraya a 
licence to broadcast in the north. Its relays are not audible in north Sudan despite the fact it has 

offices in Khartoum. 
Yesterday afternoon, Miraya‟s website opened onto the logo of NTC which said that “this site has 
been blocked.” However, the website was accessible again later in the evening. 

A source from Miraya FM confirmed to Sudan Tribune that the radio‟s website was blocked 
yesterday‟s afternoon, saying that the radio‟s administration was not aware of the reasons for the 

blockade and did not receive any notification from the authorities. Sudan recently revoked the 
licenses of the BBC Arabic service and Monte Carlo radio [sic=Monte Carlo Doualiya] to broadcast 
in north Sudan, saying that the radio stations “committed acts violating the sanctity of national 

laws.” 
During April‟s national elections, Sudan attempted to disrupt the video-sharing website Youtube 

after the appearance of video footage showing elections officials tampering with ballot boxes. 
Broadcast media in Sudan is tightly controlled by the state and heavily regulated by the NTC, which 
also filters and monitors internet content. There are 16 radio stations broadcasting on FM 

frequencies in the capital Khartoum, almost all of them focus exclusively on entertainment, 
religious affairs or sport. 
Source: Sudan Tribune (Karthoum) quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 11 Nov. 

2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-14   [EN]  

Uganda: Radio Simba journalist goes missing  

http://www.ifex.org/uganda/2010/11/09/nzito_missing/  
A Radio Simba journalist, Arafat Nzito, has been missing since 3 November 2010 and his 

whereabouts remain unknown. 
Nzito, 23 years old, was picked up by plain-clothed men in a Toyota vehicle at around 2:00 p.m. 

from the Radio Simba offices. 
He is a resident of Kitintale, Nakawa division, in Kampala, Uganda's capital city. 
Radio Simba's chief news editor, Emmanuel Okello, told Human Rights Network for Journalists-

Uganda (HRNJ-Uganda) that Nzito's disappearance followed him receiving numerous phone calls 
about meeting some people in the station's parking lot, about 30 meters away. 

Nzito left his work half done and went to meet these people but he never returned to complete 
filing his news story. He did not return the following day either. 
According to an eye witness who declined to be identified, Nzito was whisked away by four men in 

a vehicle with tinted windows at around 2:30 p.m. He first talked to them before he sat in the back 
seat in between two men. The witness did not notice the car registration number. 
Nzito joined Radio Simba in 2009 as an intern student, and upon completion of his internship, he 

was enrolled as a reporter but was on probation for two months. He regularly reports news from 
the police and the opposition Forum for Democratic Change, which is the leading opposition 

political party in Uganda. 
"He did not return to the office to complete the story, so I called his cell phone but he was not 
picking up. He did not report the next day, so I called again, but no response. When I called again 

in the afternoon, the phone had been switched off," said Okello. [...] 
Full report and source: Human Rights Network for Journalist, quoted by IFEX, 9 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-14   [EN]  

Zimbabwe: New broadcasting licences not coming soon  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zimbabwe-new-broadcasting-licences-not-coming-soon  

The Zimbabwe government will not be issuing licences to new private players anytime soon, the 
Permanent Secretary for Information and Publicity George Charamba has said. Mr Charamba told 

the Parliamentary Committee on Media, Information and Communication Technology on 11 
November 2010 that this could only be done after the government develops capacity to monitor 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4234
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/sudan-temporarily-blocks-website-of-uns-miraya-fm
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4238
http://www.ifex.org/uganda/2010/11/09/nzito_missing/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4239
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zimbabwe-new-broadcasting-licences-not-coming-soon


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

and regulate the new players. 
“The current levels of investment in broadcasting infrastructure in the country create no room for 

new entries as espoused by the GPA (Global Political Agreement). One can make as much noise but 
until and unless there is technical wherewithal then we are building pie in the sky,” he said. 

This comes hardly a month after the responsible Minister of Information Webster Shamu said the 
Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ) should expedite the issuance of licences to private 
broadcasters and create platforms for community radio stations to go on air. Since the enactment 

of the Broadcasting Services Act (BSA) in 2001, no new players have licensed to set up privately 
owned radio and television stations as well as community radio stations. 

Source: MISA, quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 12 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-18   [EN]  

Somalia: Ignoring death threats, Somali broadcaster lets the music play  
http://www.theglobeandmail.com/news/world/africa-mideast/ignoring-death-threats-somali-broadcaster-lets-the-music-play/article1801909/  
How do you create a radio network in the world's most dangerous country, where war is raging, 
journalists are killed, and Islamic extremists have banned music, sports and women's voices on the 

airwaves? 
If you're the organizers of Somalia's newest radio station, you ignore the death threats and defy 

the bans. You broadcast plenty of music and soccer matches - and you hire female announcers, 
too. 
The new station is Bar-Kulan (the Somali phrase for "meeting place"), which this year became the 

first non-partisan radio broadcaster in Somalia. 
Because it refuses to obey the extremists, its 50 employees must take precautions for their safety. 

They often use pseudonyms and voice-overs to protect their identities. And while the station has a 
network of correspondents across Somalia, along with an FM transmitter in Mogadishu, its main 
studio has been placed in neighbouring Kenya, where it can operate a little more freely. 

Their listeners must be equally cautious. If they live in areas of Mogadishu controlled by the 
extremist militias, they often secretly listen to Bar-Kulan on earphones or cellphone radios, giving 
the impression that they're merely having a phone conversation. 

"They could get into trouble for listening to us," says Farah Lamaane, programme co-ordinator at 
Bar-Kulan. "They are warned by the extremists not to listen to Bar-Kulan, but they still do. They 

know how to survive. So they are listening quietly and discreetly." 
Funded by the United Nations with a 1.7m-dollar budget this year, the station has insisted on 
scrupulous independence, covering all sides of the conflict and refusing to take orders from anyone 

- not even the African Union military forces that guard the besieged government in Mogadishu. The 
military asked for three hours of daily coverage of its activities, but the station refused. 

"Nobody can tell us what to broadcast," Mr. Lamaane says. "It's up to the Somalis. It's up to us." 
[...] 
Launched eight months ago, Bar-Kulan now broadcasts 24 hours a day on FM, along with two 

hours a day on shortwave. It also offers live streaming on its website, mostly for the Somali 
diaspora in countries such as Canada. About a quarter of its employees are female. 
Its music programming is drawn from a unique archive of about 6,000 Somali songs, ranging from 

K'naan (the Somali-Canadian pop singer) to more traditional songs. Much of its programming is 
youth-oriented, since nearly half of Somalia's population is younger than 15. [...] 

The station also carries a regular series of religious programs by Islamic leaders, including 
quotations from the Koran that emphasize the themes of tolerance and harmony. [...] 
In the future, Bar-Kulan aims to be a national public broadcaster, with transmitters across Somalia. 

It will use cheap cellphone communications - text messages from its listeners - to gather feedback 
and ensure that it is providing what Somalis want to hear. [...] 

Full report and sources: The Globe and Mail website, (Toronto), 17 Nov. 2010; quoted by BBC 
Monitoring 18 Nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-18   [EN]  

Africa: Protection of journalists makes agenda of leading human rights 

forum  

http://www.ifex.org/africa/2010/11/17/ngo_forum/  

Journalists in Africa are the most persecuted group of human rights defenders in the continent. So 
it was a big win for IFEX members that free expression and the protection of journalists made the 
agenda for the first time in the history of the NGO forum, held on 7-10 November in advance of the 

Africa Commission on Human and People's Rights (ACHPR) 48th session in Banjul, Gambia. Their 
recommendations will feed into - and hopefully influence - the ACHPR, meeting until 24 November. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4243
http://www.theglobeandmail.com/news/world/africa-mideast/ignoring-death-threats-somali-broadcaster-lets-the-music-play/article1801909/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4244
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4244
http://www.ifex.org/africa/2010/11/17/ngo_forum/


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

[...] 
An unprecedented number of IFEX members attended this year's NGO Forum, including Freedom 

House, NUSOJ, the Media Foundation for West Africa (MFWA), the West African Journalists 
Association (WAJA), the Arabic Network for Human Rights Information (ANHRI), Cairo Institute for 

Human Rights Studies (CIHRS), ARTICLE 19 and the International Federation of Journalists (IFJ).  
In the coming months they will be putting pressure on African states to comply with their 
resolutions.  

Full text, recommendations and sources: IFEX website, 17 Nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-19   [EN]  

Somalia: Somali Islamists shut town two radio stations in central region  

The administration of the moderate Islamists of Ahlu Sunna Wal Jama'a has shut down two radio 
stations in the Cabuud Waaq District of Galguduud Region, central Somalia. 

Reports reaching us from Cabuud Waaq District say that fighters loyal to Ahlu Sunna Wal Jama'a 
closed down the two privately-owned local radio stations known as Radio Cabuud Waaq and Radio 

Badbaado. 
Radio Cabuud Waaq Director Abdikarin Bulhan told Radio Gaalkacyo that heavily-armed militia loyal 
to Ahlu Sunna Wal Jama'a on three armoured vehicle raided the radio, entered the studios and put 

the station off air. The reason behind the closure remains unclear. 
Meanwhile, the administration has also shut down Radio Badbaado in central Somalia. 

The director of Radio Badbaado, Abdiweli Awke, told the media that the closure of the two stations 
is part of the constant threats and intimidation to privately-owned broadcasting stations in the 
region by officials of Ahlu Sunna Wal Jama'a. Ahlu Sunna Wal Jama'a has previously arrested 

several journalists in areas they control and issued orders to journalists on how to work.  
Somali journalists face hardships from rival Islamist groups in the country and many of them have 
fled the country in the past few months. 

Source: Radio Gaalkacyo (Gaalkacyo), in Somali 18 Nov. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 19 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-19   [EN]  

World: AMARC10 Conference Sets High Objectives for Community Radio 

Movement  

http://amarc10.amarc.org  
The tenth Global Conference of Community Radio broadcasters, AMARC10, hosted by AMARC 
Argentina, gathered together more than 500 community radio broadcasters and stakeholders from 

87 countries in la Plata, Argentina, in what was the first global conference to be held in South 
America. Speaking in the closing ceremony of AMARC 10, María Pía Matta, the new president of 

AMARC, called for increased solidarity for persecuted community radio broadcasters and deepening 
the social impact of community radio to face the challenges of humanity in the 21st Century. 
The week long conference participated by grassroots broadcasters and activists and well known 

freedom of expression advocates and communicators; adopted the la Plata declaration, elected the 
members of the international Board of Directors of AMARC global network; gave, in its sixth 
edition, the solidarity prize to the Haitian community radios for their role in supporting the 

population after the February 2010 earthquake. AMARC 10 also adopted the strategic lines of 
action for 2011 2014 assembling in part the rich content exchanges and recommendations from 

plenary, seminars and workshops on reinforcing the social impact of community radio in 
development, democratization and recognition of diversity of societies; on creating enabling 
environments for community radio development and; on ensuring social, economic and political 

sustainability of the sector at local, regional and international levels. 
The new board of directors of AMARC following AMARC 10 is composed by, 

• Maria Pia Matta, President, Chile. 
• Emmanuel Boutterin, Deputy President, France.  
• Franklin Huizies, Treasurer, South Africa.  

• Marcelo Solervicens, Secretary General.  
• Maria Eugenia Chávez, Vicepresident for the Women International Network, Mexico.  
• Ashish Sen, Vicepresident for Asia Pacific Region, India.  

• Oumar Seck Ndiaye, Vicepresident for Africa, Senegal.  
• Carlos Aparicio, Vicepresident for Latin America & Caribbean, Mexico.  

• Sony Esteus, Vicepresident, Haiti.  
• Silvia Richardson, Vicepresident, Canada.  
• Wilna Quarmine, Vice president, Ghana.  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4246
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4247
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4247
http://amarc10.amarc.org/


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

• Sawsan Zaida, Vicepresident, Jordan. 
The AMARC 10 Conference ended in the locality of Moron in symbolic homage to the memory of 

Argentina‟s disappeared during the latest military dictatorship in Argentina and recalling the 
importance of communication rights in building democratic societies. For further information, 

please visit http://amarc10.amarc.org. 
Source. AMARC Secretariat International, Communiqué, 15 Nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-20   [EN]  

Guinea: Guinean private broadcast media unhappy with threats, 

intimidation of members  

The Union of Independent Radios and Televisions of Guinea (URTELGUI) regrets to inform the 

Guinean people that several of its members were worried by some groups of people who 
threatened their journalists, molested and injured some of them and attempted to destroy 

installations. 
Some radios, especially Sabari and Atlantic, were constrained to stop their broadcasts because 
they were faced with repeated attempts at destruction of their installations. The majority of the 

radios are rending minimum because their journalists and presenters cannot move freely for fear of 
being attacked. 

The Union of Independent Radios and Televisions of Guinea regret this situation and condemns 
strongly every attempt of intimidation and violence against its members. 
The union expresses its solidarity with the radios and televisions that are the victims and renews 

its firm determination to work for the protection of its members and their development. 
The Union of Independent Radios and Televisions of Guinea calls on the relevant authorities to take 
every appropriate measure to protect journalists in the exercise of their profession as well as the 

installations of the private radios and televisions of Guinea. That should be able to enable them 
resume their broadcasts as early as possible. 

The Union of Independent Radios and Televisions of Guinea recalls that its members contributed 
largely to the establishment of peace and the holding of a peaceful election and the guarantee for 
the free expression of all the citizens by scrupulously observing the ethic and deontology 

regulations of the profession. 
Source: Guineenews website in French 18 Nov. 2010; translated and quoted by BBC Monitoring 20 
Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-20   [EN]  

World/Africa: Broadcasters back African content exchange  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/broadcasters-back-african-content-exchange  
Broadcasters from around the world have expressed their support for the introduction of a news 

and programme exchange among African countries. The World Broadcasting Unions International 
Satellite Operations Group (WBU-ISOG) passed a resolution welcoming a proposal by the African 
Union of Broadcasters for an Afro-Vision network linking its members. 

“The creation of the Radio and Television and Programme Exchange System in Africa will provide 
an effective and economic way for African countries to exchange and interact with all nations, 
including the Arab nations of North Africa,” the resolution said. “It will also give them the 

opportunity to present themselves, to explain their positions, and clarify their points of view to all 
of Africa and the rest of the world.” 

The group noted that broadcasting unions in the Asia-Pacific region, Europe and the Arab world 
already had permanent exchange networks offering a window on news and current events for their 
members. Noting that North African states that are members of the Arab States Broadcasting 

Union were already linked by a cost-effective, newly developed network, it said an efficient 
technical option might be to extend this network to the rest of Africa. 

African countries launched an Afro-Vision news exchange in 1991 but it ceased operating several 
years ago, mainly for financial reasons. 
Source: Asia-Pacific Broadcasting Union, quoted by Mediua Network Blog Radio Netherlands, 19 

Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-20   [EN]  

Mozambique: A New Beginning for TWR Mozambique  

http://www.twrafrica.org/0294.asp  
We are pleased to welcome Rev. Salvadore Bacar Catine into the TWR family. He has been 

appointed into the position of National Director of TWR Mozambique. As a pastor, Rev. Catine has 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4248
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4248
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4250
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/broadcasters-back-african-content-exchange
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4251
http://www.twrafrica.org/0294.asp


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

gladly added his unique gifts and talents to the ministry of TWR and we are excited to see what our 
Lord is going to do through him. 

He is married to Rev. Vitoria Armando Chifeche (also a pastor). [...] 
Commenting on Rev. Catine‟s appointment, Dr. Emmanuel Mbennah, International Director of TWR 

Africa, said, “I sense a new beginning for TWR Mozambique. The national board of TWR 
Mozambique did a good job in appointing him and we look forward to seeing TWR Mozambique 
move forward in a fast and great way.” Dr. Mbennah is particularly excited about Rev. Catine‟s 

close involvement with the church which creates much potential to increase the church‟s 
involvement in the TWR ministry. 

We asked Rev. Catine what his vision for Mozambique is. Here‟s what he said… 
“Over the past few decades Mozambique has gone through many challenges, including: the ten 
year liberation war (1964-1974); a devastating sixteen year civil war (1976-1992); cyclical hunger, 

high rates of illiteracy (67%), unemployment, natural disasters (floods, draught, starvation), 
diseases (cholera, malaria, HIV/AIDS), and massive political changes. There is much corruption, 
criminality, domestic violence, divorce, and drug addiction. The majority of Mozambicans (more 

than 52%) experience extreme poverty, living on less than US$1 per day. People are stressed and 
hopeless. For some years it was officially said in the country that „there is no God.‟ 

“In response to all of this, my vision is to contribute, through TWR (a broad and powerful 
evangelistic instrument), to the dissemination of prophetic and evangelistic messages that will lead 
multitudes to reach fullness of life in Christ. I would like to see TWR become an instrument of 

people‟s liberation from all evil powers, including poverty.” 
Full report ans source: TransWorld Radio website, 28 Oct. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-22   [EN]  

Ivory Coast: RSF resumes monitoring Ivorian media ahead of 

presidential vote  

http://en.rsf.org/cote-d-ivoire-media-monitoring-resumes-as-second-19-11-2010,38854.html  
When the campaign for the second round of Cote d'Ivoire's presidegntial election officially gets 
under way tomorrow, Reporters Without Borders will begin the second phase of its monitoring of 

the state and privately-owned media's campaign coverage as part of a European Union project for 
the "Protection of media pluralism at election time." 
The first phase of the monitoring began on 15 October and ran until two days before the first 

round. The second phase will finish on 26 November, two days before the run-off election between 
the head of The Presidential Majority (LMP), incumbent President Laurent Gbagbo, and the head of 

the Houphouetiste Rally for Democracy and Peace (RHDP), Alassane Ouattara. 
Reporters Without Borders is concerned to see that, during the run-up to the official start of the 
second-round campaign, several newspapers have revived story subjects and slogans that are 

likely to fuel tension. More space has been given to ethnic issues and to allegations that one or 
other of the candidates wants to "destabilize" Cote d'Ivoire. [...] 

Reporters Without Borders has also noticed during this period that La Premiere (the main state-
owned TV station) and La Nationale (the main state-owned radio station) have been displaying a 
strong bias in favour of President Gbagbo and his allies in terms of both the quantity and the 

quality of their coverage. 
The organization reminds the two stations that, as public service broadcasters, they are required to 
remain entirely neutral during the elections and urges them to take immediate steps to ensure 

respect for directives issued by the National Broadcasting Council (CNCA) calling for the two 
candidates to be covered in an equitable way. [...]  

Methodology Reporters Without Borders is observing and measuring the air-time that the 
candidates get in all the French-language programmes relating to the elections on the state-owned 
TV station La Premiere and the state-owned radio station La Nationale. [...] 

Full report and source: Reporters Sans Frontieres (Paris), Press release and website, 19 Nov. 2010; 
quoted by BBC Monitoring 22 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-23   [EN]  

Sudan: Emmanuel Radio located in Torit rendered Off Air  

Emmanuel Radio of the Catholic Diocese of Torit will be off air for an indefinite period of time 

following the destruction of the mast and antennas as a result of a storm today. 
According to the Director of Emmanuel Radio, Fr. Santino Lounoi, the destruction occurred around 

4.15pm during a heavy downpour. 
Fr. Santino said that a strong wind blew off an iron-sheet structure close to the radio station, 
carried the debris which crashed on the support strings of the 60m guyed mast, uprooting the mast 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4253
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4253
http://en.rsf.org/cote-d-ivoire-media-monitoring-resumes-as-second-19-11-2010,38854.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4255


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

and causing the whole structure to crumble down. 
In an email received by Good News Radio less than an hour after the incident, Fr. Santino 

described the incident as “sad”, saying, “This is very unfortunate at the time the radio has been 
very instrumental in the current referendum process, a complete new mast will be needed and 

even some antenna will be needed as some already got destroyed.” 
Fr. Santino appealed to Bro. Alberto, the Administrator and technician of Sudan Catholic Radio 
Network to go and make an assessment and advice accordingly. 

Emmanuel Radio, one of the radio stations of the Sudan Catholic Radio Network, is in its second 
year of broadcasting. It is located in Torit, the capital of Eastern Equatoria State. It broadcasts 

mainly in English, Simple Arabic, Lotuho, Didinga, Lango, Madi, Toposa and Acholi, among other 
indigenous languages. 
Source: Radio Good News (Rumbek - Sudan), 22 Nov. 2010  

 

Nouvelles 

NEWS   FROM :   2010-11-04   [FR]  

Tanzanie/Afrique de l’Est : Les radios catholiques pour la paix: un 

séminaire à Arusha  

http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=28764&lan=fra  

« Si on lit les signes des temps, la paix et la tranquillité de notre société sont menacées par de 
nombreuses guerres et par l‟instabilité politique », a dit Mgr Simon Thobias Tenges, Vicaire général 
de l‟Archidiocèse d‟Arusha (Tanzanie), à l‟ouverture d‟un atelier de travail des opérateurs des 

radios catholiques du Kenya, de l‟Ouganda et de la Tanzanie, qui se déroule dans la cité 
tanzanienne et se conclura le 22 octobre. Mgr Tenges, qui a parlé au nom de S.E. Mgr Josephat 

Louis Lebulu, Archevêque d‟Arusha, a affirmé que les différents conflits dans la région sont un défi 
pour l‟Eglise catholique, qui a été contrainte d‟intégrer les mécanismes d‟apaisement des conflits 
dans ses fonctions pastorales. Le Vicaire général d‟Arusha a invité les directeurs des radios 

catholiques de l‟Afrique orientale à développer des politiques éditoriales et des programmes 
promouvant la paix et la détente dans la région. Selon ce que rapporte l‟Agence CISA de Nairobi, 

l‟atelier de travail a été organisé par le Département pour les Communications de l‟AMECEA 
(Association of Member Episcopal Conferences in Eastern Africa) avec le soutien de la fondation 
catholique américaine, Raskob Foundation for Catholic Activities. Dans son discours de bienvenue, 

le P. Chrisantus Ndaga, Secrétaire du Département pour les Communications de l‟AMECEA, a 
précisé que le séminaire rentrait dans la stratégie du secrétariat d‟amorcer une étroite 
collaboration entre les Eglises de l‟Afrique orientale pour affronter différents thèmes d‟intérêt 

commun dans la région. Le P. Ndaga a demandé aux responsables des médias catholiques de ces 
pays d‟aider la population de la région à prendre les décisions justes dans la promotion de la paix 

et dans la compréhension des effets négatifs des conflits et de la violence. Le Secrétaire du 
Département pour les Communication de l‟AMECEA leur a aussi demandé d‟aider les chefs de 
l‟Eglise dans la lutte contre la corruption, l‟avidité, l‟ethnocentrisme, la pauvreté et la faim.  

Source : Agence Fides (Rome), 20 oct. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-05   [FR]  

RDC : Formation des radios partenaires de la Fondation Hirondelle à 

Mbankana  

http://www.frpcmedias.net  

Un atelier de formation des radios partenaires de la Fondation Hirondelle, spécifiquement celles de 
la régie Hirondelle communication a eu lieu à Mbankana à 150Km de Kinshasa du 27 Octobre au 
1er Novembre 2010. La Fédération des radios de Proximité du Congo( FRPC ) y a été associé.  

Cet atelier avait pour but d‟évaluer et de consolider les formations précédemment données par la 
Fondation Hirondelle par des applications pratiques adaptées aux réalités particulières des radios 
cibles et de permettre à ces dernières d‟accroître leurs revenus annexes.  

Radio Munku de Mbankana, Radio Communautaire de Muanda, Radio Nsemo d‟Idiofa, Radio 
Bandundu FM de Bandundu Ville et radio Kimvuka na lutondo de Kenge ont été sélectionnées et 

trois membres de chaque radio ( manager, chargé de marketing et technicien) sont venus comme 
participant à l‟atelier.  
Une formation in situ avec trois membres de chaque radio ( manager, chargé de marketing et 

technicien) sont venus comme participant à l‟atelier.  
Une formation in situ avec trois ateliers pratiques selon les responsabilités de chacun. Michel Collin, 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4221
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4221
http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=28764&lan=fra
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4222
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4222
http://www.frpcmedias.net/


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

Jean François Sebelin, Rigobert Malalako, Victor Lusamanya sous la supervision logistique de 
Virginie Ebner ont montré de quoi ils étaient capable dans l‟accompagnement des participants.  

La FRPC se réjouit de cette nouvelle expérience de formation ; la FRPC demande son extension 
dans d‟autres provinces pour « professionnaliser » et « viabiliser » les radios communautaires qui 

se veulent pérennes et remercie la Fondation Hirondelle d‟avoir pensée à elle.  
Source : FRPC, Rigobert Malalako coordinateur, communiqué, 2 nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-06   [FR]  

Burundi : La RPA dans le collimateur des autorités  

La Radio Publique Africaine (RPA) qui est une radio privée du Burundi est dans le collimateur des 

autorités ; trois de ses journalistes ont été entendus aujourd‟hui [NDLR : jeudi 28 octobre 2010] 
par le parquet. Ils sont à nouveau convoqués mardi prochain, devant la même juridiction.  
Les ennuis de cette radio ont commencé en septembre dernier au cours d‟une émission politique ; 

le porte-parole d‟un parti d‟opposition a été arrêté et écroué. Le chef des services de 
renseignements avait porté plainte pour injure, diffamation et dénonciation calomnieuse. Les 

services secrets burundais sont régulièrement mis en cause dans des cas d‟arrestation, torture et 
exécution sommaire ; des faits que dénoncent régulièrement cette radio. Pour Bob Ruburika, le 
rédacteur en chef, la radio est directement visée par le pouvoir : « Pour nous, l‟objectif de 

certaines personnes au pouvoir est clair ; il s‟agit d‟un plan de déstabilisation de la radio en cours 
d‟exécution et il y a presque quinze convocations contre les journalistes de la RPA en moins de 3 

mois. Il y a plus d‟un mois, notre chef Faustin Dikumana ; il est incarcéré à la prison centrale de 
M‟biba suite à un montage de trafic d‟armes. Un montage qui visait la fermeture de la radio. 
Aujourd‟hui, c‟est un scandale qui implique le maire de Bujumbura qui a été traité par presque 

toute la presse locale, mais voilà que Radio RPA se trouve dans le collimateur de ces gens. 
Heureusement, nous apprenons que certaines personnalités du régime se seraient inscrites en faux 
contre cette brutalité judiciaire, ce qui a fait que nos collègues ont été entendus et relaxés, malgré 

les informations qui nous étaient parvenus comme quoi la décision de les emprisonner avait été 
prise à l‟avance ».  

Source : Journal Afrique de RFI (Paris) de 18h 30, 28 oct. 2010 ; information retranscrite et 
transmise à TRRAACE par Serge Adam‟s Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
ALERT   FROM :   2010-11-08   [FR]  

RDC: Bandundu, libération provisoire d’un journaliste après 24 jours de 

détention  
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=902  
Journaliste en danger (JED), prend acte de la libération provisoire, samedi 30 octobre 2010, de 
Fidèle Mwe, journaliste au desk lingala et technicien à la Radio Bandundu FM, une station 

communautaire émettant dans la ville de Bandundu, capitale de la province du même nom, à 
l‟ouest de la RDC. Poursuivi pour « Abstention coupable », Mwe a été libéré provisoirement dans la 

matinée par le Tribunal de Grande Instance de Bandundu après s‟être acquitté d‟une caution de 
300.000 FC, environ 335 USD. JED continue à exiger la réouverture de la Radio Bandundu FM, 
fermée illégalement depuis jeudi 30 septembre 2010, sur un ordre verbal du Gouverneur de 

Province. 
« Nous attendons que le tribunal se prononce sur cette affaire qu‟il a prise en délibéré après 
l‟audience du 4 novembre 2010, au cours de laquelle mes avocats ont soulevé les exceptions 

d‟obscuri libeli et d‟action mal dirigée car la citation à prévenu que le ministère public a établi en 
mon nom contient des erreurs, notamment sur ma qualité», a déclaré à JED, Fidèle Mwe. 

Pour rappel, Mwe a été arrêté à sa rédaction et conduit, jeudi 30 septembre 2010, au cachot de 
l‟ANR où Il a été gardé à vue pendant 5 jours, avant d‟être transféré, mardi 5 octobre 2010, à la 
prison du cinquantenaire, sur ordre de M. Richard Ndambu Wolang, gouverneur de la province du 

Bandundu. Cette arrestation faisait suite à la diffusion sur les antennes de Bandundu FM, mercredi 
29 septembre 2010, d‟une émission intitulée « Découverte » présentée par le journaliste Bienvenu 

Kapombo. Au cours de cette émission qui débattait autour du thème : « Les rôles et missions d‟un 
député provincial », l‟un des trois invités aurait soutenu les propos d‟un auditeur qui critiquait un 
groupe de députés provinciaux qui ne voulaient pas signer la motion de défiance initiée contre le 

gouverneur de la province à l‟Assemblée provinciale de Bandundu.  
Source: Journaliste en danger (JED), Kinshasa, Communiqué et site, 8 nov. 2010  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4229
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4232
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4232
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=902


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

NEWS   FROM :   2010-11-14   [FR]  

RDC: Incendie à la radio télévision diocésaine de Boma  

La Radio Télé Diocésaine (catholique) Nguizani, RTDN de Boma, située à près de 120 Km de 
Matadi, chef lieu de la province du Bas Congo a été victime d‟un incendie qui s'est produit ce 
mardi, 09 novembre 2010 vers les premières heures d'après-midi. 

Depuis près d'une semaine, le courant électrique est perturbé dans la ville de Boma suite aux 
travaux qui s'effectuent au niveau de la centrale d'Inga. Tous les jours, ce courant va et vient de 

manière brusque. 
Selon les déclarations du technicien en chef de cette chaîne, après le départ du courant dans les 
premières heures du matin, le personnel vaquait à une autre occupation dans leur magasin de 

garde de matériels. En plein service, le courant est revenu et se sont décidé de terminer d'abord le 
travail avant de relancer le signal. Malheureusement, ayant fermé hermétiquement le bâtiment qui 
abritait le studio et la régie TV, le bureau administratif du secrétaire et du Directeur des 

programmes, personne ne se rendait compte que le bâtiment ayant pris du feu. C'est la fumée qui 
commençait à sortir du plafond qui a attiré l‟attention des voisins et quand les techniciens sont 

arrivés, c‟était déjà tard. 
Tout le matériel de production TV, tous les documents administratifs et bien d'autres matériels ont 
été calcinés, rien à récupérer. Heureusement que la radio et l'émetteur TV qui se trouvaient dans 

un autre bâtiment ont été épargnés. 
La RTDN est la station hub qui avait le serveur du Pôle d'Appui des radios indépendantes, PARI. 

Lequel projet mettait en connexion internet les 4 stations de Boma pour des échanges des fichiers 
audio et la connexion internet. Malheureusement ce serveur, tout le kit et deux autres ordinateurs 
du CMC ont été emporté par le feu.  

Le Réseau des Médias Associatifs et Communautaires du Bas Congo(REMACOB), un des 11 réseaux 
provinciaux de la Fédération des Radios de Proximité du Congo (FRPC) par son secrétariat exécutif, 
se joint à cette famille communicationnelle et espère qu‟avec la visite du Gouverneur de la Province 

du Bas-Congo, Simon Floribert Mbatshi Batshia, sur place à Boma pour se rendre compte du 
drame, des solutions rapides seront trouvées… 

Source: FRPC/REMACOB (Mbanza-Ngungu), Communiqué de presse, 10 nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-14   [FR]  

RDC: La Radio Nepoko du diocèse de Wamba frappée par la foudre  

La Radio Nepoko, du diocèse de Wamba a été frappée par la foudre dans la nuit du 2 au 3 août 
2010. La Radio a subi des graves pertes dont l'Internet. Beaucoup d'appareils ont été grillé. Les 

dégâts causés peuvent être évalués à 5000 dollars américains.  
Contact: Abbé Emmanuel EBOMBOO, Directeur; tél.: 0997720181; E-Mail: radionepoko@yahoo.fr 
Source: Mailing liste de cecos-codicos-rdcongo, 12 Nov. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-11-14   [FR]  

Cameroun: Les radios communautaires en attente de statut  

http://fr.allafrica.com/stories/201011091136.html  
Considérées comme des radios privées à but non commercial, elles n'ont pas de véritable charte 
juridique, ce qui endigue leur fonctionnement. 

Etre plus proche des populations rurales, et leur fournir des informations aussi fiables qu'en ville. 
Les radios communautaires s'attellent à respecter cet objectif depuis 10 ans. Seulement, de 2000 

et la création d'une radio rurale pour les femmes à Mbalmayo par l'Unesco, jusqu'à ce jour, le 
statut des radios communautaires n'a pas vraiment été défini. Elles sont d'ailleurs en quête d'une 
situation juridique adéquate à leur mode de fonctionnement. Considérées pour le moment comme 

des radios privées non commerciales, ces radios communautaires constituent pourtant un outil de 
dialogue et d'échange en langue maternelle, à la disposition des communautés. Les radios 

communautaires sont à but non lucratif et fonctionnent sous la direction d'un comité de gestion. 
Mettre en place un statut juridique est donc l'une des priorités majeures du forum national sur les 
radios communautaires organisé depuis lundi dernier à Yaoundé, par le ministère de la 

Communication (Mincom) et l'Unesco. Ce forum va essayer de trouver un début de solutions aux 
problèmes rencontrés par la quarantaine de radios communautaires implantées au Cameroun, 
telles que la mise en réseau, la recherche de partenariats, d'équipements, etc. Si l'Unesco prend à 

bras le corps certaines difficultés, en s'occupant de leur suivi par des formations, entre autres, le 
statut juridique n'a pas encore été appliqué. C'est d'ailleurs sur cela que les participants du forum 

se pencheront pendant quatre jours. 
Selon Sophie Beyala, coordonnatrice de projet au Bureau de l'Unesco en Afrique centrale, « nous 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4233
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4235
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4236
http://fr.allafrica.com/stories/201011091136.html


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

allons nous asseoir et discuter d'un statut à proposer au ministère de la Communication au terme 
des travaux. » D'ores et déjà, le bilan des 10 premières années d'existence de ces radios 

communautaires, retrouvé dans une synthèse réalisée par l'Unesco, déblaye quelques pistes dans 
ce sens. Le document parle même d'une urgence à adopter ce statut, qui devrait améliorer 

considérablement la productivité en termes de publicité, et augmenter le budget des radios. Le 
statut juridique tant réclamé sera spécifique aux radios communautaires, précisant notamment leur 
définition, la contrainte de signature de partenariats avec le gouvernement, et la mise en place 

d'une structure de suivi et de création d'un cadre juridique. 
Source: Cameroon Tribune (Yaoundé), 9 nov. 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-11-14   [FR]  

Tanzanie/Afrique de l’Est : Les journalistes des radios catholiques 

condamnent l'ingérence des gouvernements dans leur travail  

http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=28858&lan=fra  
Les directeurs des stations de radio catholiques du Kenya, de l‟Ouganda et de la Tanzanie ont 
critiqué l‟ingérence croissante des gouvernements dans leur travail, malgré les garanties 

constitutionnelles sur la liberté d‟expression et d‟information. 
C‟est ce qui est apparu à la fin du workshop sur le rôle des radios catholiques dans la construction 

de la paix en Afrique de l‟Est, qui s‟est tenu à Arusha, en Tanzanie. L‟événement était organisé par 
le Département de la Communication de l‟AMECEA (Association of Member Episcopal Conferences 
in Eastern Africa) avec le soutien de la fondation catholique américaine, Raskob Fondation for 

Catholic Activities (cf. Fides 20/10/2010). “Nous essayons de former nos journalistes la pratique 
des nouvelles technologies, à un journalisme de paix afin d‟améliorer cette profession dans nos 
stations”, ont affirmé les participants dans un communiqué publié à la fin du workshop. Le 

document met en évidence le manque de professionnalité et la faible rémunération des journalistes 
qui travaillent dans la plupart des médias de la région. Une situation qui peut parfois alimenter des 

conflits et transformer certains journalistes en proies faciles à manipuler par certaines forces 
politiques. 
“Nous lançons un appel aussi bien à l‟Église qu‟à la société civile, afin de soutenir et d‟inspirer 

l‟esprit de dialogue, d‟unité et d‟amour dans notre peuple et pour contribuer à protéger le droit des 
citoyens à la liberté de parole et d‟expression, y compris la liberté des médias”, indique le 
communiqué. À la fin du workshop, il a été décidé d‟organiser davantage de séminaires et de 

rencontres pour construire un réseau de solidarité entre les stations de radio catholiques, tant au 
sein des États membres que dans la région.  

Source: Agence Fides (Rome), 30 oct. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-11-14   [FR]  

Afrique: Les radios internationales en Afrique  

http://www.inaglobal.fr/radio/article/les-radios-internationales-en-afrique#intertitre-2 L'hégémonie 
des radios internationales en Afrique repose sur la faillite des médias publics remise en cause 

aujourd'hui par la montée en puissance des radios privées.  
Un dossier de Pierre Barrot à lire sur InaGlobal 
Dossier et source: InaGlobal, 29 oct. 2010, signalé par la liste de diffusion cecos-codicos-rdcongo, 

1 nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-17   [FR]  

Burundi: 4° attaque de bandits armés chez le domicile du représentant 

légal de la Radio Rema FM  

https://sites.google.com/site/bujumburav1/a-b-news-5089  

Le ménage de Willy Nyamitwe, représentant légal de la Radio Rema FM a été la cible d‟une attaque 
d‟un groupe de bandits armés, dans la nuit de ce vendredi vers 3h du matin à Kibenga. 
Comme l‟indique Willy Nyamitwe, ces malfaiteurs se sont introduits dans la parcelle et ont ouvert le 

feu dans tous les sens notamment sur les murs et les fenêtres de la maison. Le représentant légal 
de la Radio Rema FM indique que cela fait la quatrième fois qu‟une attaque pareille se produit. 

Source: Bujumbura News, A/B-News 5089; information transmise à TRRAACE par Serge Adam's 
Diakite (journaliste Radio Arc-en-ciel, Abidjan)  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4237
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4237
http://www.fides.org/aree/news/newsdet.php?idnews=28858&lan=fra
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4240
http://www.inaglobal.fr/radio/article/les-radios-internationales-en-afrique#intertitre-2
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4241
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4241
https://sites.google.com/site/bujumburav1/a-b-news-5089


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

NEWS   FROM :   2010-11-17   [FR]  

Burundi: Prix Laurent Ndayuhurume lancé par la Radio Publique 

Africaine (RPA)  

http://www.rpa-burundi.org/index.php?option=com_content&view=frontpage  
Un prix d'une valeur variant entre 1.700.000 et 1.800.000 francs burundais sera attribué à un 

journaliste qui fera un travail remarquable dans le domaine des Droits de l'Homme. Dénommé Prix 
Laurent Ndayuhurume, cette récompense lancée par la Radio Publique Africaine (RPA) sera décerné 
le 6 décembre de chaque année. La RPA veux faire de cette date un jour de réflexion sur le 

journalisme au Burundi. 
Source: Site de la radio RPA(Bujumbura), 16 nov. 2010; information transmise à TRRAACE par 
Serge Adam's Diakhité (journaliste à la radio Arc-en-ciel, Abidjan)  

 
ALERT   FROM :   2010-11-18   [FR]  

RDC/Bandundu : La Radio Bandundu FM émet de nouveau après 48 jours 
de fermeture arbitraire  
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=904  

Journaliste en danger (JED) prend acte de la reprise, depuis mercredi 17 novembre 2010, des 

activités de la Radio Bandundu FM, une station communautaire émettant dans la ville de 
Bandundu, capitale de la province du même nom, à l‟ouest de la RDC. Cette radio avait été réduite 

au silence depuis le 30 septembre 2010, par un ordre verbal de M.Richard Ndambu Wolang, 
Gouverneur de ladite province. 
Selon les informations parvenues à JED, la reprise des émissions de cette radio a été décidée à 

l‟issue de la rencontre qui a eue lieu, mardi 16 novembre 2010, entre le Gouverneur et une 
délégation des journalistes de la Radio Bandundu FM. 

Pour rappel, la Radio Bandundu FM a été prise d‟assaut, jeudi 30 septembre 2010 dans la matinée, 
par un groupe de policiers conduits par le Gouverneur, qui leur a ordonné de fermer la radio 
jusqu‟à nouvel ordre, suite à la diffusion, la veille, d‟une émission à téléphone ouvert intitulée « 

Découverte ». Au cours de cette émission qui débattait autour du thème : « les rôles et la mission 
d‟un député provincial», l‟un des trois invités aurait soutenu les propos d‟un auditeur qui critiquait 
un groupe de députés qui ne voulaient pas signer la motion de défiance contre le gouverneur 

Richard Ndambu. 
Source: Journaliste en Danger (Kinshasa), Communiqué et site, 18 nov. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-11-20   [FR]  

Guinée: L'audiovisuel privé condamne les intimidations et la violence 

contre les journalistes  

http://www.guineenews.org/articles/detail.asp?num=2010111892610  
Voici in extenso, une déclaration de l‟Union des radiodiffusions et télévisions libres de Guinée - 
URTELGUI - au sujet de menaces et intimidations que subissent des journalistes en ces moments 

de crise que traverse la nation. 
 

DECLARATION 
L‟Union des radiodiffusions et télévisions libres de Guinée, URTELGUI, a le regret d‟informer la 
population guinéenne que plusieurs de ses membres ont été inquiétés par des groupes d‟individus 

qui ont menacés leurs journalistes, molestés et blessés certains d‟entre eux, et cherchés à détruire 
leurs installations. 

Certaines radios, notamment SABARI et ATLANTIC, ont été contraintes d‟arrêter leurs émissions 
car elles ont subi des tentatives répétées de destruction de leurs installations. La plupart des radios 
sont passées au service minimum, car les journalistes et les animateurs ne peuvent se déplacer 

librement de peur d‟être attaqués. 
L‟Union des radiodiffusions et télévisions libres de Guinée regrette cette situation et condamne 
fermement toute tentative d‟intimidation et de violence contre ses membres. 

L‟Union marque sa solidarité à l‟endroit des radios et télévisions victimes et renouvelle sa ferme 
volonté d‟oeuvrer à la protection de ses membres et à leur épanouissement. 

L‟Union des radiodiffusions et télévisions libres de Guinée demande aux autorités compétentes de 
prendre toutes les mesures appropriées pour protéger les journalistes dans l‟exercice de leur 
métier ainsi que les installations des radios et télévisions privées de Guinée. Cela devrait leur 

permettre de reprendre leurs émissions le plus rapidement possible. 
L‟Union des radiodiffusions et télévisions libres de Guinée rappelle que ses membres ont largement 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4242
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4242
http://www.rpa-burundi.org/index.php?option=com_content&view=frontpage
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4245
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4245
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=904
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4249
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4249
http://www.guineenews.org/articles/detail.asp?num=2010111892610


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

contribué à l‟instauration de la paix, à la tenue d‟une élection apaisée et à la garantie de la libre 
expression de tous les citoyens tout en respectant scrupuleusement les règles d‟éthique et de 

déontologie de la profession. 
Conakry le 17 Novembre 2010 

Signé : Le Bureau exécutif de L‟Union des Radiodiffusions et Télévisions Libres de Guinée 
Source: Guinéenews website(Canada), 18 nov. 2010  

 
RESOURCE   FROM :   2010-11-21   [FR]  

Congo: Offre d'emploi - Responsable de la communication et responsable 

radio "Radio MUCODEC"  
http://www.wmaker.net/RSForg/Offre-d-emploi-Responsable-de-la-communication-et-Responsable-Radio_a331.html?preaction=nl&id=12955525&idnl=78564&  

Employeur : MUCODEC (Mutuelles Congolaises d'Epargne et de Crédit) Poste à Brazzaville 

République de Congo. 
Missions : 
- Communication Interne 

- Communication Externe 
- Communication Institutionnelle 

- Web 
- Organisation et coordination des opérations de communication sur Radio MUCODEC 
- Veille au respect de la charte de la radio et de sa ligne éditoriale 

Expérience : 
- Expérience avérée de responsable d‟un service communication 

- Connaissance d‟une moyenne ou grosse entreprise 
Diplôme : 
- Diplômé en Communication institutionnelle ou Communication d‟entreprise 

- Bac + 4 minimum 
- Expérience de 5 à 10 ans minimum à un poste d‟encadrement  
Qualité : 

- Aisance rédactionnelle sur tous supports 
- Aisance relationnelle, habitude du travail en équipe, management, coordination de projets en 

interne et en externe à l‟entreprise 
- Bonne connaissance et pratique des logiciels Word, Excel, Publisher ou équivalent, bonne 
connaissance et pratique d‟Internet 

 
Envoyez votre lettre de motivation et CV à rsf.org@voila.fr 

Source: Radio Sans Frontière (RSFRadio, France), website, 21 nov. 2010 

 
NEWS   FROM :   2010-11-22   [FR]  

Côte d'Ivoire: Lancement du monitoring des médias pendant la 
campagne du second tour de l’élection  

http://fr.rsf.org/cote-d-ivoire-lancement-du-monitoring-des-medias-19-11-2010,38852.html  
Reporters sans frontières débutera, le 20 novembre 2010, date d‟ouverture officielle de la 

campagne du second tour de l‟élection présidentielle en Côte d‟Ivoire, le monitoring de la 
couverture de cette campagne par les médias publics et privés. Cette mission, mandatée par 
l‟Union européenne dans le cadre d‟un projet de "Protection du pluralisme médiatique en période 

électorale", a été initiée le 15 octobre, au premier jour de la campagne officielle du premier tour de 
l‟élection, et s‟achèvera le 26 novembre, deux jours avant la tenue du scrutin du second tour 

opposant le candidat de la majorité présidentielle (LMP), Laurent Gbagbo, à celui du 
Rassemblement des houphouëtistes pour la démocratie et la paix (RHDP), Alassane Ouattara. 
Reporters sans frontières a constaté avec inquiétude, durant la précampagne du second tour, que 

certains médias ont remis à l‟ordre du jour des thématiques ou des mots d‟ordre de nature à 
alimenter les crises. Ainsi, plusieurs titres de presse écrite, notamment, ont accordé une large part 

de leurs articles à des considérations ethniques ou ont accusé l‟un ou l‟autre candidat de vouloir 
"déstabiliser" la Côte d‟Ivoire. L‟organisation encourage le Conseil national de la presse (CNP) à 
continuer d‟exercer sa plus grande vigilance pour éviter les outrances et les débordements et 

appelle tous les médias à assurer une couverture responsable de la campagne dans le respect des 
règles professionnelles d‟éthique et de déontologie. 
Reporters sans frontières a aussi constaté, durant cette période, que La Première (la principale 

chaîne de télévision du groupe public RTI) et La Nationale (la principale chaine de radio du groupe 
RTI) ont eu tendance à octroyer à Laurent Gbagbo et à ses soutiens une couverture très favorable, 

tant quantitative que qualitative. L‟organisation rappelle à ces deux médias que leur statut de 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4252
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4252
http://www.wmaker.net/RSForg/Offre-d-emploi-Responsable-de-la-communication-et-Responsable-Radio_a331.html?preaction=nl&id=12955525&idnl=78564&
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4254
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4254
http://fr.rsf.org/cote-d-ivoire-lancement-du-monitoring-des-medias-19-11-2010,38852.html


TRRAACE – E-BULLETIN 132  

© Mediafrica.Net 2010  23/11/2010 

service public leur impose d‟être totalement neutres dans la compétition électorale et les invite à 
agir sans délai pour respecter les règles édictées par le Conseil national de la communication 

audiovisuelle (CNCA) qui exige que les deux candidats en lice soient traités de manière strictement 
équitable. [...] 

Méthodologie. Reporters sans frontières observe et mesure l‟équilibre du temps d‟antenne des 
candidats dans tous les programmes en français relatifs aux élections diffusés sur la chaîne de 
télévision publique La Première et sur la radio publique La Nationale. [...] 

Texte complet et source: Reporters sans frontières (Paris), Website, 19 nov. 2010  

 
 
 
 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 

TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 

Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 

Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 

Africains (CEMECA) 
BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  

Tél.: (00226) 20 52 10 22 

Fax : (00226) 20 52 10 22 
Mobile :(00226) 70 25 36 39  

Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemeca-cemeca.org  

 

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
 

 
 

 
 
 

 
 
 

 
 

 
 
 

 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemeca-cemeca.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

